Osaketuotot vahvistivat työeläkevaroja

05.12.2018

Suomalaisten työeläkevarojen määrä nousi lähes kolme miljardia vuoden kolmannella neljänneksellä. Varoja oli syyskuun lopussa 204,7 miljardia euroa, mikä on 2,7 miljardia enemmän kuin vuoden toisella neljänneksellä. Tiedot käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan tilastoanalyysistä.

Eläkevarat nousivat uuteen huippuun vuoden 2018 kolmannen vuosineljänneksen aikana. Osakkeiden ja kiinteistösijoitusten suotuisa kehitys paikkasi alkuvuoden ohuempaa tuottoa.

- Osakesijoitusten tuotot olivat keskimäärin 3,4 prosenttia reaalisesti syyskuun loppuun mennessä. Tämä siivitti työeläkevarojen kokonaistuottoja, toteaa Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.

Korkosijoitukset sen sijaan jäivät hieman pakkasen puolelle. Kokonaisuudessaan markkinoita leimasi odottava tunnelma.

- Maailmantalouden kehityksessä on tällä hetkellä riitasointuja, joiden ansiosta kehitys on epätahtista. Näiden riitasointujen lomassa Yhdysvallat porskuttaa Aasian, Euroopan ja erityisesti kehittyvien markkinoiden ponnistellessa talous- ja muiden ongelmiensa parissa, sanoo Koivurinne.

Eläkesijoitusten tuottojen kehitystä on tarkasteltava pitkällä aikavälillä – yhden neljänneksen tai yhden vuodenkaan muutoksilla ei ole suurta merkitystä työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyteen. Pitkällä aikavälillä eläkevarat kasvavat viime kädessä talouskasvun ja inflaation mukana.

Viimeisen lähes 22 vuoden aikana, jolta ajalta nykymuotoista seurantaa on tehty, keskimääräinen reaali-tuotto on ollut 4,3 prosenttia vuodessa. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolta reaalituotto on ollut 5,8 prosenttia ja viiden vuoden jaksolta 5,3 prosenttia.

Eläketurvakeskus käyttää pitkän aikavälin rahoituslaskelmissa 3,5 prosentin tuotto-olettamaa.

Osakesijoitusten osuus kasvanut vuodesta 2012

Kolmannen vuosineljänneksen aikana muutokset omaisuuslajien suhteellisissa osuuksissa olivat pieniä. Osake- ja osaketyyppisten sijoitusten osuus nousi 54,1 prosenttiin koko sijoitusvarallisuudesta, ja oli syyskuun lopussa 110,7 miljardia. Korkosijoitus osuus sen sijaan pieneni 37,7 prosenttiin ja oli 77,2 miljardia. Kiinteistösijoitusten osuus (16,8 miljardia; 8,2 prosenttia) pysyi lähes ennallaan.

Suuremmassa kuvassa osakesijoitusten osuus on kasvanut tasaisesti vuodesta 2012 lähtien, kun korkosijoitusten osuus on vastaavasti pienentynyt.

- Syynä kasvuun on ollut pitkään jatkunut matala korkotaso. Sen johdosta eläkevakuuttajat ovat hakeneet tuottoisampia sijoituskohteita muun muassa noteeraamattomista osakkeista, pääomarahastoista sekä vaihtoehtoisista sijoituksista. Tuottojen valossa tämä strategia näyttää toimineen hyvin, sanoo Koivurinne.

Syyskuun lopussa sijoitusvaroista kohdistui Suomeen 25,3 %, muualle euroalueelle 19,9 % ja euroalueen ulkopuolisiin maihin 54,8 %. Sijoitusosuuksien muutoksiin vaikuttavat nettovirrat eli ostojen, myyntien ja erääntymisten välinen erotus.

***

Eläkevaroja koskeva Telan tilastoanalyysi sisältää tiedot eläkevakuutusyhtiöiden, eläkekassojen, eläkesäätiöiden, Kelan toimihenkilöiden eläkerahaston, Kevan, Kirkon eläkerahaston, Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen, Merimieseläkekassan, Suomen Pankin Eläkerahaston ja Valtion Eläkerahaston sijoitus-toiminnasta. Tilastoissa on mukana vain lakisääteinen työeläketurva.

Analyysi sijoitusvarojen määristä ja kohdentumisesta löytyy kokonaisuudessaan Telan Sijoitusanalyysi-sivulta.

Lisätiedot:

Analyytikko Kimmo Koivurinne, puh. 010 680 6740