Siirry sisältöön

Arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annetun lain muuttaminen

Annoimme lausunnon eduskunnan talousvaliokunnalle koskien hallituksen esitystä arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annetun lain, rahoitusvakuuslain ja eräistä arvopaperi- ja valuuttakaupan sekä selvitysjärjestelmän ehdoista annetun lain muuttamisesta.

Lausuntomme pääkohtain toteamme seuraavaa:

  • Kilpailun lisääminen arvopapereiden säilytys- ja selvitysmenettelyjen osalta on institutionaalisten työeläkesijoittajien kannalta lähtökohtaisesti hyvä uudistus, sillä pörssiosakkeiden kaupankäynti-, selvitys- ja säilytyskulut rasittavat osaltaan työeläkevarojen sijoittamisen kokonaiskuluja.
  • Kuitenkin tärkein tekijä institutionaalisen sijoittajan kannalta on selvitys- ja säilytystoiminnan sujuvuus. Mikäli palveluntarjoaja toimisi jatkossa muusta maasta käsin, on institutionaalisen sijoittajan kannalta tärkeintä, että muun muassa omistajarekisteröinnit kirjataan nopeasti, täsmällisesti ja varmuudella.

Institutionaalisen sijoittajan näkökulmasta esityksen tavoitteet kilpailun lisäämisestä ovat sikäli oikeansuuntaisia, että arvopaperikaupan volyymit ovat institutionaalisella sijoittajalla merkittäviä ja vastaavasti transaktiokulut suuria.

Helsingin Pörssin pörssiosakkeista oli vuoden 2013 lopussa noin 6 prosenttia suomalaisten eläkesijoittajien omistuksessa, joka euroina oli noin 10 miljardia euroa (luvut vaihtelevat tarkasteluhetkittäin). Muiden eurooppalaisten, noteerattujen osakkeiden osuus sijoitusvarallisuudesta oli vuoden 2013 lopulla noin 5 miljardia euroa. Jos transaktiokulut tulevat laajan kilpailun piiriin, tuo tämä lähtökohtaisesti hyötyjä myös eläkevarojen sijoittamiselle transaktiokulujen maltillistumisen kautta.

Transaktiokustannusten ohella institutionaaliselle sijoittajalle tärkeämpi intressi ovat kuitenkin toiminnan sujuvuus ja varmuus sekä omistajaoikeuksien käytön helppous. Kun toiminta avautuu laajemman toimijajoukon kilpailulle, on tärkeää, että rajat ylittävissä palveluissa transaktioiden rekisteröintinopeus ja –tarkkuus ovat yhtä korkealla tasolla kuin nykyisin Suomessa on ollut.
Erityisen tärkeää on myös osakeomistusten rekisteröityminen; tämä on perusedellytys omistajaoikeuksien käytölle ja muun muassa yhtiökokousäänestämiselle. Omistajaoikeuksien käytön tehostamista edesauttaa osakkeenomistajien oikeuksia koskevan direktiivin (2007/36/EY) vireillä olevat uudistukset, mutta kaupankäynnin rekisteröinti sekä selvitys ovat ensisijainen keino varmistaa noteeratun yhtiön omistus.

Hallintarekisterimuutoksissa on myös hyvin tärkeää huolehtia verotuksen oikeamääräisestä toteuttamisesta. Tätä tavoitetta tukevat osaltaan automaattisen tietojenvaihdon kehittyminen kansainvälisessä verotuksessa lähivuosien aikana (mm. FATCA-kokonaisuus sekä OECD:n CRS-standardin käyttöönotto).