Ammattina palveluneuvoja

14.04.2015

Juttusarjassamme esittelemme työeläkealan tyypillisiä ammatteja ja kerromme, minkälaiset ihmiset ovat mukana hoitamassa kaikkien suomalaisten lakisääteistä eläketurvaa. Palveluneuvojan työstä kertoo Sari Järvinen Eterasta.

Mitä palveluneuvojan työ sisältää? Kuva: Sari Järvinen

Työskentelen vakuutustyön asiakaspalvelussa. Meille esitettävät kysymykset koskevat työntekijän eläkelain (TyEL) ja yrittäjien eläkelain (YEL) mukaista vakuutusta.

Millaisissa asioissa asiakkaat ottavat yhteyttä?

Asiakaskunnastamme suurimpia ovat sopimustyönantajat ja ne, jotka ovat jo aiemmin toimineet tilapäisinä työnantajina. Tilapäinen työnantaja palkkaa esimerkiksi kylpyhuoneremonttia varten työntekijöitä. Usein he kysyvätkin miten heidän kuuluu toimia vakuutusasioissa ja missä voivat tarvittavat tiedot ilmoittaa.

Työttömyysturvaan tuli viime vuonna lakimuutoksia, joista yksi liittyi yrittäjän työssäoloehtoon. Yrittäjiltä onkin tullut kysymyksiä koskien tätä YEL-vakuutetun työtulon vähimmäismäärää. Yrittäjyydestä kiinnostuneet tiedustelevat puolestaan milloin heidän pitäisi ottaa vakuutus ja miten se käytännössä tapahtuu.

Mikä on muuttunut työelämässä?

Työuralleni mahtuu useita eri eläkelakeja koskevia muutoksia, mutta niinhän sanotaan, että vierivä kivi ei sammaloidu. Työtahti on kiristynyt johtuen mm. sähköisen asiakasviestinnän kasvusta. Näihin on vastattava ja reagoitava nopeasti. Toisaalta taas henkilökohtaiset käynnit ovat vähentyneet.

Millaisia taitoja työssäsi tarvitaan?

Asiakaspalvelussa täytyy pitää ihmisistä ja työstään. Se kuuluu äänestä ja näkyy palvelun laadussa. Meillä on mahtava asiakaspalvelutiimi. Asiakkailta saatu palaute lämmittää mieltä. Usein kerromme heille, että asioita voi hoitaa myös verkkopalvelumme kautta. Moni on vastannut, että teille vaan on niin mukava soittaa, kun teihin saa suoraan yhteyden painamatta mitään välinappeja.

Mikä pitää työsi mielenkiintoisena?

Työni on vaihtelevaa ja asiakkaat ovat mukavia. Tärkeitä ovat hyvät työkaverit ja hyvä esimies. Positiivinen työilmapiiri auttaa jaksamaan kiireisenäkin päivänä. Tänne on mukava tulla töihin.

Minulla on aina ollut hyvät esimiehet, joilta on saanut palautetta. Se on tärkeää itselleni. Hyvä esimies myös pitää työntekijät ajan tasalla eri tilanteissa.

Miten huolehdit työhyvinvoinnistasi?

Etera on hyvä työnantaja. Tästä kertoo sekin, että monilla on pitkäaikaisia työuria talossa. Täällä viihdytään ja työntekijöistä huolehditaan. Hyvinvointiaan voi vaalia käymällä omalla kuntosalillamme tai pulahtamalla uima-altaassa tai osallistumalla erilaisiin jumppiin.

Meillä on oma näytelmäryhmä, joka on toiminut jo kaksikymmentä vuotta. Suunnittelemme parhaillaan juhlanäytöstä. Ihmiset odottavat näytöksiä ja kyselevätkin innokkaasti milloin on seuraavat esitykset. Tällainen toiminta antaa paljon työyhteisölle. Näyttelijänä olen saanut itsevarmuutta enkä enää pelkää mokia.

Kerro jokin saavutus työssäsi.

Sain kannustuspalkkion siitä, että olen saavuttanut ja ylittänyt tavoitteeni työssäni.Tuntui mukavalta, että näin erikseen palkittiin. Saavutuksena pitäisin myös sitä, että olen vuosien eläkekiemuroiden parissa työskennelleenä päässyt työskentelemään TyEL-ja YEL-vakuutusten parissa ja pidän työstäni. Vaihtelu virkistää.