Siirry sisältöön

Verosäännösten kansainvälisen noudattamisen parantaminen ja FATCA:n toteuttamiseksi tehdyn sopimuksen hyväksyminen

Annoimme lausunnon eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle koskien hallituksen esitystä verosäännösten kansainvälisen noudattamisen parantamiseksi ja FATCA:n toteuttamiseksi Amerikan Yhdysvaltojen kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä sekä laeiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta.

Lausuntomme pääkohtina toteamme seuraavaa:

  • Pidämme hallituksen esitystä tarkoituksenmukaisena ja kannatamme esityksen hyväksymistä.
  • Suomen ja Yhdysvaltain välisen FATCA-valtiosopimuksen toimeenpanossa on huomioitu hyvin suomalaisten eläkelaitosten ja – yhtiöiden erityispiirteet sekä se seikka, että toimijoita ei voi käyttää ulkomaisten tai kotimaisten verojen välttelyyn. Eläkesektorin toimijoille myönnetty vapautus raportoinnista on linjassa FATCA-säännöstön tavoitteiden kanssa.

Hallituksen esityksestä

HE 301/2014 vp verosäännösten kansainvälisen noudattamisen parantamisesta sisältää Yhdysvaltain Foreign Account Tax Compliance Act (”FATCA”) -säännöstön pohjalta laaditun valtiosopimuksen, jolla valtiosopimuksella (intergovernmental agreement, ”IGA”) FATCA:n säännökset saatetaan Suomen ja suomalaisten toimijoiden osalta voimaan. FATCA on ekstraterritoriaalista eli ylikansallista lainsäädäntöä ja sääntelee erilaisia rahoitus-, sijoitus- ja vakuutusalan toimijoita globaalisti. Säännöstön tavoitteena on estää yhdysvaltalaisia tahoja välttämästä Yhdysvaltain verotusta.

Työeläkevakuuttajien asemasta

Työeläkevakuuttajat on luokiteltu valtiosopimuksessa vapautettujen toimijoiden joukkoon sen liitteessä II/Annex II. Työeläkelaitokset eivät siten kuulu FATCA:n raportointivelvollisten finanssi-instituutioiden joukkoon. Tämä on erittäin tarkoituksenmukaista, sillä suomalaiset työeläkevakuuttajat toimivat lakisääteisen sosiaaliturvan toteuttajina ja toiminnan ainoa päämäärä on toimeentulon turvaaminen työkyvyttömyyden sattuessa ja vanhuusiässä. Suomen työeläkejärjestelmää tai työeläkelaitoksia ei voida käyttää minkään maan verotuksen välttämiseen. Työeläke pohjaa ainoastaan Suomessa tai suomalaisen toimijan piirissä tehdyn työn eläkevakuuttamiseen. Sijoitettavat varat ovat eläkevakuutusmaksuista rahastoituja osia ja niiden tuottoja. Eläkelaitoksiin ei voi sijoittaa muulla tavoin. Sijoitusvaroja ja niiden tuottoja ei myöskään voida maksaa muuna kuin eläkkeenä, jonka suuruus määräytyy saajan kannalta sijoitustuotoista riippumatta.

FATCA:n sopimussystematiikassa on myös lähtökohtana, että erilaiset valtiolliset rahoitustoimijat (keskuspankit, sosiaali- ja eläkerahastot, vientitakuu- ja luottorahoittajat) eivät kuulu säännöstön piiriin. Ilman vapautusta olisi myös ollut riski siitä, että suomalaisten eläkevakuutettujen henkilötiedot olisi jouduttu pahimmassa tapauksessa raportoimaan säännöllisesti Yhdysvaltain verottajalle, koska työeläkelaitoksilla ei ole vakuutetuista tai eläkkeensaajista sellaista tietoa, josta ilmenisi näiden verovelvollisuus Yhdysvalloissa.

FATCA:n vaikutuksista

Haluamme tuoda esille FATCA:n suotuisat vaikutukset kansainväliseen sijoitus- ja rahoitusmarkkinaan. Teollisten valtioiden yhteiselin OECD on samanaikaisesti FATCA:n globaalin täytäntöönpanon kanssa laatinut kansainvälisen verotuksen toteuttamisen tueksi uuden verotietojen vaihtomenetelmän, yhteisen raportointistandardin (Common Reporting Standard, ”CRS”). Molemmat säännöstöt ja aloitteet vähentävät kansainvälistä verovuotoa sekä verojen kokonaan välttelyä. On erittäin hyvä, että kansainvälisellä yhteistyöllä pyritään määrätietoisesti ehkäisemään tällaista toimintaa. Yksittäisen valtion saati yksittäisten rahoitusmarkkinatoimijoiden toimet eivät voi muuttaa tilannetta, korjausliikkeeseen on välttämätöntä saada kansainvälisesti laaja kattavuus.