Siirry sisältöön

Rahanpesulainsäädännön uudistamistyöryhmän muistio

Annoimme lausunnon valtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosastolle koskien rahanpesulainsäädännön uudistamistyöryhmän muistiota.

Lausuntomme pääkohtina toteamme seuraavaa:

  • Suomalainen työeläkevakuutusala ei kuulu neljännen rahanpesudirektiivin soveltamisalaan. Siksi on tärkeää, että toimialan ominaispiirteet huomioidaan kansallisessa lainsäädännössä.
  • Pidämme tärkeänä, että tilanteissa ja tapauksissa, joissa rahanpesuriski arvioidaan matalaksi, yksinkertaistettu tuntemismenettely säilyy aitona vaihtoehtona ja ilmoitusvelvollisella on riskiarvionsa perusteella mahdollisuus tarkemmin määritellä, mitä toimenpiteitä yksinkertaistettu tuntemismenettely sisältää.
  • Katsomme, että työeläkevakuuttajan velvollisuus selvittää vakuutuksenottajan PEP-asema rajoittuisi tilanteisiin, joissa se on ilmoitusvelvollisen oman riskiarvioinnin perusteella tarpeen.

Pidämme rahanpesulaissa riskiperusteista arviointitapaa ja sen mahdollistamista ilmoitusvelvollisen rahanpesunriskien hallinnassa tärkeänä. Riskiperusteisen arvioinnin perustana tulisi olla ilmoitusvelvollisen oma riskiarvio, jonka pitäisi saada olla ilmoitusvelvollisen toiminnan lähtökohta rahanpesuriskien hallinnassa ja torjunnassa. Sen takia riskiarviossa ilmoitusvelvollisella pitäisi olla mahdollisuus tunnistaa ja arvioida omaan toimintaansa tarvittavat riskienhallintakeinot. Riskiarviossa ilmoitusvelvollisella pitäisi olla mahdollisuus määritellä myös, mitä yksinkertaistettu asiakkaan tunteminen pitää sisällään.

Haluamme kiinnittää huomion siihen, että työeläke kuuluu vakuuttamispakon piiriin, jolloin työeläkevakuutus on myönnettävä sitä hakevalle. Poliittisella vaikutusvallalla ei ole vaikutusta vakuuttamispakon piiriin kuuluvan työeläkevakuutustuotteeseen, vakuutuksen myöntämiseen tai kertyneen eläkkeen maksuun. Päätösvallan siirtyminen ylemmälle johdolle ei muuta vakuuttamispakkoa. Katsomme, että työeläkevakuutusalan osalta riskiperusteista arviointia pitää voida soveltaa siten, että jos poliittisella vaikutusvallalla ei ole merkitystä tuotteen rahanpesuriskiin miltään osin, kuten tilanne lakisääteisissä työeläkkeissä on, poliittista vaikutusvaltaa ei tarvitse selvittää kyseisen asiakkaan osalta, joilla on ainoastaan kyseistä työeläkevakuutustuotetta.