Siirry sisältöön

Eläkejärjestelmien erillisyys -työryhmän raportti

Annoimme lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle koskien eläkejärjestelmien erillisyys -työryhmän raporttia.

Työryhmän tavoitteena oli selvittää, olisiko tarkoituksenmukaista ja mahdollista luopua kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien erillisyydestä siten, että kaikki nykyisin näiden järjestelmien piirissä tehty työ vakuutettaisiin työntekijän eläkelain mukaan. Selvityksen tuli sisältää arvio muutoksen hyödyistä ja haitoista sekä arvio kaikista niistä erikseen selvitettävistä asioista, jotka olisi ratkaistava ennen muutoksen toteuttamista, sekä arvio yhdistymisen toteuttamisen aikataulusta.

Lausuntomme pääkohtina totesimme seuraavaa:

  • Pidämme työryhmän raporttia ehdotuksineen kannatettavana, koska mahdollinen eläkejärjestelmien yhdistäminen tasapainottaisi eläkkeiden rahoitusta pitkällä aikavälillä.
  • Työryhmä on työssään selvittänyt huolellisesti ja analyyttisesti yhdistymisen edellytyksiä.
  • Eläkejärjestelmien yhdistämistä on hyvä lähteä jatkoselvittämään nyt tehdyn selvitystyön pohjalta ja työryhmän esittämien reunaehtojen mukaisesti.
  • Jatkotyössä on tärkeää, että eläkejärjestelmät sopeutetaan yhdistymiseen asteittain ja riittävällä aikavälillä, ja muutokset tulee tehdä hallitusti. Jatkotyö on syytä tehdä huolella.
  • Jatkotyössä tulee kiinnittää huomiota siihen, että mahdollinen eläkejärjestelmien yhdistäminen ei monimutkaistaisi tarpeettomalla tavalla toimeenpanoa ja että yhdistäminen tehdään tasapuolisella ja neutraalilla tavalla.
  • Pidämme tärkeänä, että ennen mahdollista eläkejärjestelmien yhdistämistä eläkesäätiö- ja kassalakiuudistus toteutetaan sekä selvitystila- ja konkurssilainsäädäntö uudistetaan.

Työryhmän ehdotus on hyvä pohja jatkotyölle

Nykyinen eläkejärjestelmien erillisyys muodostuu ongelmalliseksi erilaisissa julkisen ja yksityisen puolen välillä tapahtuvissa organisaatiomuutoksissa. Erilaiset hallintorakenteet muuttuvat voimakkaasti ja rakenteellisia uudistuksia on odotettavissa myös tulevaisuudessa. Muutokset vaikuttavat eläkejärjestelmien toimintakenttään ja eläkkeiden rahoitukseen.

Työryhmän työssä on selvitetty laajasti eläkejärjestelmien eroja ja mahdolliseen yhdistymiseen liittyviä kysymyksiä. Tehtyjen selvitysten perusteella työryhmä katsoo, että eläkejärjestelmien yhdistäminen olisi mahdollista ja tarkoituksenmukaista.

Työryhmän raportti sisältää ehdotuksen eläkejärjestelmien yhdistämisen toteutustavasta. Kuntatyöntekijöiden työntekijän eläkelakia (TyEL) vastaava osa eläkkeistä siirrettäisiin TyEL-järjestelmään ja tätä osaa toimeenpanemaan perustettaisiin uusi TyEL-laitos (ns. TyEL-Keva). Jäljelle jäävät TyEL:iä paremmat eläkeoikeudet jäisivät julkisoikeudellisena toimijana toimivaan niin sanottuun Julkis-Kevaan. Järjestelmien yhdistäminen toteutettaisiin maksuvaikutuksiltaan neutraalisti niin, ettei järjestelmien rahoituksesta vastaavien maksurasitus pitkän aikavälin tarkastelussa muuttuisi.

Yhdistämisestä alkaen kuntatyöntekijät vakuutettaisiin TyEL:n mukaisesti ja myös heidän eläketurvansa määräytyisi lähtökohtaisesti TyEL:n mukaan. Siirtymäajan jälkeen kilpailu eläkelaitosten kesken avautuisi ja kuntatyönantajilla ja yksityisten alojen työnantajilla olisi samanlaiset mahdollisuudet järjestää työntekijöiden eläketurva työeläkevakuutusyhtiössä, eläkekassassa tai eläkesäätiössä.

Pidämme työryhmän raporttia ja ehdotuksia reunaehtoineen kannatettavana. Eläkejärjestelmien yhdistämistä on hyvä lähteä jatkoselvittämään nyt tehdyn selvitystyön pohjalta ja työryhmän esittämien reunaehtojen mukaisesti. Jatkotyö on syytä tehdä huolellisesti.

Jatkotyössä huomioitavia asioita

Yhdistyminen vaatii jatkovalmistelua ja laajaa lainvalmistelua, joissa yhdistymisen yksityiskohtia tarkennetaan. On tärkeää, että eläkejärjestelmät sopeutetaan yhdistymiseen asteittain ja riittävällä aikavälillä, ja muutokset tulee tehdä hallitusti.

Jatkotyöhön jääneistä asioista tulee kiinnittää huomiota TyEL:n työkyvyttömyysmääritelmään siirtymisen tekniseen toteuttamiseen ja uuden perustettavan TyEL-toimijan elinkelpoisuuteen ja kilpailuneutraliteetin varmistamiseen. TyEL:n työkyvyttömyysmääritelmään siirtymisen tekninen toteutus ei saa monimutkaistaa tarpeettomasti toimeenpanoa. Koko eläkejärjestelmän kannalta on tarpeellista varmistaa uuden TyEL-toimijan elinkelpoisuus. Uuden TyEL-toimijan tulee myös olla kilpailukykyinen sen kuitenkaan saamatta perusteetonta kilpailuetua.

Mahdollinen eläkejärjestelmien yhdistäminen tuottaa uuden toimijan / uusia toimijoita työeläkejärjestelmään. Pidämme tärkeänä, että ennen mahdollista eläkejärjestelmien yhdistämistä eläkesäätiö- ja kassalakiuudistus toteutetaan sekä selvitystila- ja konkurssilainsäädäntö uudistetaan.