Siirry sisältöön

Vakuutusoikeuslain muuttaminen

Annoimme lausunnon oikeusministeriölle koskien hallituksen esityksen luonnosta vakuutusoikeuslain muuttamisesta. Muutosesitys sisältää sääntelyä muun muassa vakuutusoikeuden asiantuntijalääkäreistä, vakuutusoikeuden ratkaisukokoonpanoista ja -päätösvaltaisuudesta sekä asian käsittelystä.

Esityksen tavoitteina on nopeuttaa ja joustavoittaa asioiden käsittelyä vakuutusoikeudessa, lisätä toiminnan avoimuutta ja varmistaa oikeusvarmuuden säilyminen oikealla tasolla.

Lausuntomme pääkohtinaa toteamme seuraavaa:

  • Mielestämme yleisesti ottaen hallituksen esityksen muutosehdotukset ovat tarpeellisia ja hyviä uudistuksia valitusasioiden käsittelyssä.
  • Kannatamme sitä, että eri prosessuaalisilla toimilla pyritään lyhentämään vakuutusoikeuden nykyisellään kohtuullisen pitkiä käsittelyaikoja.
  • Lisäselvityksen toimittamismahdollisuuden rajoittaminen vakuutusoikeuden ratkaisupäivään on käsittelyaikojen ja tehokkuuden kannalta mielestämme hyvä asia.
  • Vakuutusoikeuden lääketieteellisen arviointimenettelyn kehittäminen on mielestämme tärkeää. Erityisesti päätoimisen ylilääkärin viran perustaminen vakuutusoikeuteen on tärkeää toiminnan kehittämisen vuoksi.

Vakuutusoikeuden ratkaisukokoonpanot ja käsittelyajan lyhentäminen

Näkemyksemme mukaan vakuutusoikeuden ratkaisukokoonpanoja voidaan keventää selkeissä ja oikeudellisesti yksinkertaisissa asioissa esityksessä ehdotetulla tavalla, eikä menettelyn voida katsoa vaarantavan muutoksenhakijoiden oikeusturvaa. Myös resurssien kohdentaminen tämän jaon perusteella on ehdottoman kannatettavaa. Lisäksi muodollisista istunnoista luopuminen niissä tapauksissa, joissa kaikki ratkaisukokoonpanon jäsenet ovat olleet yksimielisiä, lyhentäisi vakuutusoikeuden käsittelyaikoja.

Toteamme vakuutusoikeuden käsittelyaikojen lyhentämisen tarpeen tärkeänä, erityisesti huomioon ottaen koko muutoksenhakuprosessiin kuluva aika. Vakuutusoikeuden käsittelyajat ovat tällä hetkellä kaikkien asioiden osalta yli vuoden ja kuntoutusasioiden osalta yli seitsemän kuukautta. Esimerkiksi vaikeampien juridisten kysymysten pitkä käsittelyaika aiheuttaa sen, että aika ehtii jo ajaa valitusasian ohi ja valituksen kohteena oleva asia saattaa jopa menettää merkityksensä. Työkykyasioiden pitkä valituskäsittely taas saattaa vähentää vakuutetun valinnanmahdollisuuksia, kun tarkoituksenmukaiset ulospääsytiet tilanteesta vähenevät ajan kuluessa. Tämän vuoksi prosessin kaikenlainen nopeuttaminen on ehdottoman kannatettavaa.

Lisäselvityksen toimittamisen rajoittaminen

Pidämme erityisen hyvänä ehdotuksessa olevaa rajoitusta lisäselvityksen toimittamiselle asian ratkaisupäivään saakka. Käytännössä tätä rajaa tarvitsee käyttää vain poikkeustapauksissa ja se koskee vain harvoja muutoksenhakijoita, mutta on hyvä asia silloin, kun uuden selvityksen toimittaminen on jatkuvaa, eikä se sisällä mitään asian ratkaisemisen kannalta merkityksellistä uutta tietoa.

Näkemyksemme mukaan selkeä käytäntö lisäselvityksen toimittamisen rajoittamiselle esityksessä ehdotetulla tavalla toiminnan tehostamiseksi ja käsittelyaikojen lyhentämiseksi on kannatettavaa.

Vakuutusoikeuden lääketieteellinen arviointimenettely

Näemme vakuutusoikeuden lääketieteellisen arviointimenettelyn kehittämisen tärkeänä. Vakuutuslääketieteen hallinta edellyttää sekä oikeudellista että lääketieteellistä erityisasiantuntemusta. Vakuutusoikeudessa vuosittain käsiteltävistä asioista yli puolet on lääketieteellisestä erityisasiantuntemusta vaativaa. Työkyvyttömyys- ja erityisesti kuntoutusasiat ovat vain osittain lääketieteellisiä, minkä vuoksi vakuutusoikeuden lääkärijäsenellä tulee olla hyvä kokemus myös vakuutuslääketieteestä. Myös asiantuntijalääkäreitä valittaessa vakuutuslääketieteeseen perehtyneisyys tulisi lukea eduksi.

Olemme sitä mieltä, että vakuutusoikeudessa tulisi taata riittävä lääketieteellinen asiantuntemus, jotta vältetään päätösvallan siirtyminen tuomioistuimen ulkopuolelle. Päätoimisen ylilääkärin viran perustaminen vakuutusoikeuteen olisi tärkeää vakuutusoikeuden toiminnan kehittämisen vuoksi.

Toteamme kuitenkin, että ulkopuolisten asiatuntijalääkäreiden saaminen vakuutusoikeuteen voi olla ongelmallista palkkauskysymysten sekä vakuutuslääkäreistä käytävän keskustelun vuoksi. Ongelmia voi tulla myös sen suhteen, että ulkopuoliset asiantuntijalääkärit ovat yleensä suppean alan erikoisasiantuntijoita tai spesialisteja, eivätkä he välttämättä tunne vakuutusalan ajattelua ja prosesseja. Esityksen perusteella vakuutusoikeuden arviointimenettelyn läpinäkyvyys koskisi vain asiantuntijalääkärin lääketieteellistä arviota, mikä ei kuulu tuomioistuimen neuvottelusalaisuuden piiriin. Tämä voi lisätä julkista kritiikkiä asiantuntijalääkärinä toimivia kohtaan, jotka saattavat jäädä muutoksenhakujärjestelmän arvostelun kohteiksi.

Muuta

Näemme sekä avoimuutta että luottamusta lisäävänä uudistuksena myös lääkäreiden osalta avoimen haun, kuten myös sidonnaisuuksien ilmoittamisen. Pidämme tärkeänä sitä, että vakuutuslääkärin valinnoissa kuullaan ensin sosiaali- ja terveysministeriötä, ennen kuin vakuutusoikeus tekee perustellun ehdotuksen oikeusministeriölle siitä, ketkä hakijoista olisi määrättävä tehtäviin.