Siirry sisältöön

Myös assistentin työssä verkostoituminen on tärkeää

Verkostoituminen sidosryhmien kanssa ei ole tärkeää vain paljon sidosryhmätyötä tekeville. Ihan yhtä tärkeää se on myös meille assistenteille, jotka puurramme esihenkilöiltä ja muilta kollegoilta saamiemme työtehtävien parissa. Erityisen tärkeää se mielestäni on meille, jotka olemme työyhteisön ainoita assistentteja. Meillä Telassa verkostoitumiseen kiinnitetään paljon huomiota.

Meidän oli tarkoitus kutsua työeläkevakuuttajien ja muiden sidosryhmiemme assistentteja toimistoomme vierailulle jo keväällä 2020, mutta pandemian takia se jäi tietenkin toteutumatta. Syyskuulle 2022 asti saimme odotella tilaisuuden onnistumista. Ihan parasta oli se, kun esittelykierroksen aikana usea kollega tapasi toimistossamme toisen kollegan, johon oli ollut yhteydessä monta kertaa, mutta ei ollut koskaan tavannut livenä. Samoin kävi myös minulle: vihdoin ääni ja kasvot kohtasivat.

Siirtyessäni toimitusjohtajan assistentiksi yksi mukavimmista ajatuksista oli järjestää tapaamisia Telan hallituksessa toimivien joidenkin jäsenten assistenttien kanssa. Meillä on paljonkin yhteistyötä Telan hallitustyöskentelyn myötä; on mukava tehdä kalenterivarauksia, kun tietää, minkä näköinen ihminen luurin toisessa päässä on. Kokemusten ja ajatusten vaihto heidän kanssaan on kaiken kaikkiaan ollut antoisaa. Olemme vertailleet kokemuksia siitä, miten uuden esihenkilön kanssa työ on lähtenyt sujumaan ja miten se eroaa muiden työkavereiden kanssa työskentelystä. Erään assistenttikollegan kanssa tapaamisesta on muodostunut ihan traditio.

Myös assistenttiverkostot ovat tärkeitä verkostoitumiskanavia. Niihin kannattaa liittyä ja olla niissä aktiivisesti mukana. Ne järjestävät mielenkiintoisia sekä asiapitoisia että vapaamuotoisempia tilaisuuksia. Olen saanut niistä ideoita, jotka olen välittänyt Telassa työkavereille tiedoksi. Verkostoissa kerromme toisillemme työtä helpottavia kikkoja. On ilo huomata, kuinka moni yksinkertaiseltakin kuulostava ja itselle tuttu asia tuntuu helpottavan assistenttikollegan työtä.

Unohtaa ei sovi myöskään sitä, että verkostojen kautta voi toimia apuna toisen organisaation assistentille, joka haluaa testata vaikkapa Doodle-ongelmaa. Koska tekniikka kehittyy kaiken aikaa, on assistenttien pysyttävä jatkuvasti tilanteen tasalla. Se onnistuu paremmin verkostoja hyödyntämällä!

Kommentit

Vastaa


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Kirjoittaja

Pirjo Sved

Toimitusjohtajan ja johdon assistentti